a business storytelling művészete

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

Mennyibe kerül?

Egyedi ajánlatért keress meg, de egyelőre alapvetően óradíjban gondolkozom. Ez pedig jó neked, mert így nagyjából ugyanannyiért megkapod ezt a szolgáltatást, mint bármilyen tanácsadást. Tervezem, hogy csomagokat adok majd el, nem megbontva és nagyobb összegekkel, úgyhogy siess, mert early birdként jobban jársz. 

Az én cégemnek nincs érdekes története, szerintem ez nem nekem való…

Na várj… Én nem a céged kronologikus történetét írom meg! Ez egyetlen cégnél sem lenne túl érdekes munka, nem igaz?

Én egy olyan történetet írok meg, ami most zajlik. Aminek minden nap a részese vagy te, a dolgozóid, az ügyfeleid. A történet nem látható, de mindenki részt vesz benne, és végre tudatosítjuk és elmeséljük magunknak.

Képzeld el, hogy minden nap egy történetet játszunk mindannyian, egy darabban, aminek nincs rendezője. De írója még lehet! És miután írója van, képesek leszünk megjósolni, mi történik a következő oldalon… Képesek leszünk olyan tartalmakat írni, amik tudják, milyen hatást érnek el a többi szereplőben.

Miért tőled rendelnék meg ilyen szolgáltatást?

Nagyon fontos, hogy olyan szakemberekkel dolgozz együtt, akik a saját szakmai múltjukban fel tudják mutatni azokat az eredményeket, amiket te el akarsz érni. Írtam egy bemutatkozót, amit a lenti gombra kattintva elolvashatsz. Ez alapján már tudsz dönteni, érdemes-e hallgatni rám.

Sok business storyteller van az országban?

Nem kizárt, hogy vannak olyan írók, akik marketing gyakorlattal is rendelkeznek, valamint online kommunikációban is jártasak, és belevágtak hasonlóba. Remélem, hogy így van – éppen itt az ideje, hogy a minket körülvevő szövegek el akarjanak mondani valamit, vegyék figyelembe, hogy az olvasóknak saját érzéseik és gondolataik vannak, és nem elég közölni. Mesélni kell.

„Ha mindenki így csinálja, akkor legalább tudjuk, hogy mi hogyan nem fogjuk.”

– egy ismeretlen business storyteller –

Rengetegen írnak szöveget, a SEO-sunk is. Miért lenne ez jobb, ha egyszer az is működik?

Persze, hogy működik. Biztosan van egy Excel tábla, konverziós rátákkal, ebből ki lehet olvasni, hogy a szövegek működnek. Egy író azonban másként tekint a működésre.

Egy író tudja, hogy nem elég érthetően írni. Egy író feladata az, hogy már a legelső szavaival megszólítson az olvasóban egy mélyen elrejtett gondolatot, hiányt, és onnantól kezdve rávegye az olvasóját, hogy azt a hiányt a saját erejéből foltozza be.

De az én munkám mellett szükség van SEO-sra is, akivel együtt dolgozom. A két szakma azonban merőben eltér egymástól.

MEGÍRNI EGY MONDATOT – EZ A LEGEGYSZERŰBB RÉSZE. IZGALMASSÁ TENNI EGY TÉMÁT – EZT KEVESEN TUDJÁK MEGTENNI.

Ez a business storytelling is egy olyan módszer, ami után hümmögünk, hogy érdekes, és megyünk tovább ugyanúgy? Miért lenne értelme ezt megrendelnie bárkinek?

Én azt mondom, hogy ha végzünk a bevezető workshoppal, soha többé nem fogsz úgy nézni az ügyfeleiddel történő kommunikációra, mint korábban. Tudni fogod, hogyan irányítsd az olvasó figyelmét arra, ami neki fontos. Neki, és nem neked. Míg korábban nagy mellénnyel kommunikáltál, vagy épp napokig őrlődtél, hogyan tálald a mondandódat, ez a módszer mankót ad neked arra, hogy legfeljebb véletlenül hibázz abban, ahogyan a témákat megfogod. 

De nem kell belemélyedni, nem is kell alkalmazni, amit megmutatok. Nyugodtan bízd rám a szövegírást, és az általam említett elvek mentén én elvégzem ezt a munkát. De fontos, hogy először értsd, mit miért csinálok, mert csak akkor fogod tudni megítélni a neked átnyújtott szövegek rejtett ambícióit. 

A mesterséges intelligencia egész olvasható szövegeket gyárt. Miért ne használjak inkább ilyen megoldást a posztok írására?

Valóban, már most simán lehet íratni például az OpenAI chatbotjával olyan anyagokat, mint amilyeneket a rossz szövegírók írnak. Ha ez a célod, a jó hír az, hogy a gép sokkal olcsóbban legyártja az érthető, de élvezhetetlen, Google robotoknak és lexikonfanatikusoknak írt tartalmakat.

„De nekünk csak a SEO miatt kell, a Google-helyezésért.”

És ha átkattintottak, akkor mi lesz? Mi fogadja az embereket?

Amikor gépi tartalomelőállító szoftver ír szöveget gépi tartalomelemző szoftvernek, ott hol marad az ember? Ezeknek a szövegeknek szórakoztatónak kell lennie, vonzóerőt kifejteni, egy bizonyos benyomást kelteni, elmondani egy történetet a sorok között anélkül, hogy kimondanák azt. Így lesznek olyan szövegeink, amik megkülönböztetnek minket, és amit valódi figyelmet generálnak.

Van, hogy én is használok mesterséges intelligenciát, például amikor szándékosan kell hibákat generálni, rövidíteni szeretnék egy terjengős szöveget, kifejezetten lexikális tartalmat „gyártok”, témalistát készítek vagy mondjuk ha szorít az idő, és gyorsan kell márkanevet kitalálni egy vállalati tevékenységhez. Ennek az oldalnak a neve, a „The Fiction Factor” éppen így született (csak tettem hozzá egy y-t). Ilyen esetekben az ügyfeleknek csak a promtolás óradíját számlázom ki természetesen (aki emberi óradíjat számláz ki ilyesmiért, az véleményem szerint rövid távon nyerészkedik az új piacon, és hosszú távon nem nyer, hanem veszít ügyfeleket).

Kisegítő lehetőségként nagyon hasznos a mesterséges intelligencia. De mivel az írás egy ember – az író – legbelső lényének gondolatait jeleníti meg egy másik ember – az olvasó – legbelső gondolataiban, magas szinten alkalmazva egyszerűen nem lehet kihagyni belőle az embert.