a business storytelling művészete

Mi az, hogy business storytelling?

A jó történet azonnal megragadja, és többé nem engedi el az olvasó figyelmét. Ősi erő vonz minket egy történetben, és ősi szabályok, aminek az elbeszélés módja megfelel. A jó történet hiányt tár fel, problémát, erőfeszítést mutat be, és azért olvassuk tovább és tovább, mert a történetben tátongó hiány minket is kínoz, és meg szeretnénk szüntetni ezt a hiányt – saját magunkban. 

A jó történet után ezért egészebbek, teljesebbek leszünk. A jó történet megváltoztat minket.

Ezt az erőt tanulmányozzák, gyakorolják a regényírók, drámaírók, novellisták, költők. A történetírás módszertanában, a dramaturgia szabályrendszerében ott van minden, amire szükségünk van ahhoz, hogy ránk figyeljenek.

Hogy TÉNYLEG ránk figyeljenek.

Tudod, hogy a legtöbb szövegíró hogyan képzeli el azt, aki a szövegét olvassa? Így:

Tudod, hogy valójában hogyan olvassák a szövegeidet? Így:

A figyelmüknek csak a töredékét adják neked, az is csak fél másodpercig. Ennyi időd van, hogy mondj nekik valami olyat, amitől megállnak az unott pörgetésben.

A regényírók ugyanígy dolgoznak: az olvasó elolvassa az első mondatot.

Ha tetszik neki, olvas tovább.

A cél, hogy elolvastassunk így több száz oldalt valakivel, akinek

VALAMI EGÉSZEN MÁS DOLGA LENNE ÉPPEN.

Hogy ezt képesek legyünk megtenni, egy kicsit el kell felejteni mindent, amit magunkról gondolunk. Sőt, néha azt is el kell felejtenünk, amit a ügyfeleink motivációiról gondolunk. Ebben segítek én: nagyon célzottan, nagyon óvatosan, de bombát robbantok a hiedelmeidben.

Aztán újraépítjük az egészet, közösen. 

Amikor végzünk, nagyjából ugyanazt tudod majd, de egészen más perspektívából. És ez lesz az a perspektíva, amiből végre képesek leszünk úgy szólni az ügyfélhez, hogy az figyeljen ránk.

Milyen történetet mesélnek magukról az emberek? Milyen grandiózus történetbe helyezkedik bele a cégünk a világban? Mihelyt ezekre a kérdésekre megtaláljuk a választ, képesek leszünk úgy kommunikálni, hogy a szavaink mágnesként hatnak majd.

Ezt a weboldalt úgy alkottam meg, hogy a szövegen kívül ne legyen benne semmi, ami vonzóerővel bírhat. Ha ennek ellenére itt tartasz az olvasásban, azt jelenti, hogy működik. Elolvastál 3000 karaktert, egy nagyobb cikknek megfelelő mennyiségű szöveget. 

A sztori központú kommunikációs tanácsadás minden esetben ezzel a szemléletalakító, újraépítő folyamattal kezdődik. Ez egy közös munka, amiben egyenrangú félként veszünk részt. Ezek után már differenciálódhat az együttműködés:

  • lehet, hogy a céges blogot, a hírleveleket kell megírni hétről hétre,
  • lehet, hogy a weboldalt kell ráncba szedni.
  • Lehet, hogy a terméket vagy szolgáltatást szeretnénk úgy bemutatni, hogy ráharapjanak az emberek.
  • De az is lehet, hogy ki kell találnunk egy karaktert, egy szereplőt a történetünkben, aki a közösségi oldalon kommunikál a vevőkkel, hitelesen. 

Ezeket a munkákat végezhetem én is, de az is megoldás, hogy én csupán felkészítem az ezzel megbízott kollégákat, hogy önállóan tudják elvégezni a későbbiekben. Megalkotunk egy kézikönyvet, amiben minden szükséges tudás benne van.

Bármelyik lesz is, a közös munka után mindenki fejében, legyen az eladó vagy vevő, ugyanaz a történet játszódik majd le.

Mert ha két karakter ugyanazt a történetet éli meg, akkor még azelőtt egymásra találtak, hogy akár egy szót váltottak volna a másikkal.